• Matchability

Corporaties in de coronacrisis: de focus op wat wél kan (deel 1)

Vandaag kijk ik naar wat goed gaat

Naar wat wel kan in plaats van niet

Focus ik op positief

Want dat waar je op focust

Is wat je voelt en ziet


Dit gedicht kwam ik laatst tegen. Heel toepasselijk voor de bizarre periode waar we nu middenin zitten. En kenmerkend voor de sector waar we in werken. Als interim-manager Wonen bij Woningstichting Compaen zie ik bij ons en bij de collega-corporaties namelijk veel mooie initiatieven ontstaan. Initiatieven met een positieve insteek, vanuit onze maatschappelijke betrokkenheid én met de focus op wat wél kan. In deze blogreeks neem ik jullie hier verder in mee.


Eerst neem ik jullie mee terug naar 15 maart 2020. In een persconferentie lichtten de ministers Slob en Bruins de aanvullende maatregelen toe in de strijd tegen het coronavirus. De week daarop was het effect direct zichtbaar in het aantal telefoontjes van onze huurders. We zijn toen gaan nadenken over de acties die we kunnen oppakken als deze rustige periode zich zou voortzetten. Ik zeg bewust ‘zou’, want hoewel het aantal huuropzeggingen fors is afgenomen, stijgt het aantal telefoontjes as we speak weer naar het reguliere niveau. Met name het aandeel sociale klachten neemt toe. Voor ons betekent het op dit moment dus vooral een verschuiving van werkzaamheden. Wel hebben we in de tussentijd onder meer de onderstaande initiatieven opgepakt:

  • We hebben een extra editie van ons bewonersmagazine Compas gemaakt en bezorgd bij onze huurders. Het is een mooie, positieve en fleurige uitgave geworden met veel informatie om de komende tijd zo goed mogelijk door te komen met elkaar. Denk aan: veel puzzels, recepten, thuis-tips (in plaats van uit-tips), een uitleg over onze dienstverlening in coronatijd, een overzicht waar huurders terechtkunnen met vragen et cetera.

  • Onze oudere huurders sturen we een handgeschreven verjaardagskaartje voor hun verjaardag.

  • We bellen onze huurders met de vraag hoe het gaat en in hoeverre we iets voor hen kunnen doen. Tegelijkertijd checken we zo de data, waaronder de NAW-gegevens en het e-mailadres. Zo slaan we ook nog eens twee vliegen in één klap!

  • We verhuren vrijkomende garages voorlopig niet opnieuw, zodat we deze kunnen gebruiken als opslag voor huurders die hun woning niet leeg kunnen maken omdat de milieustraten en de kringloopwinkels gesloten zijn.

Overige mooie initiatieven die ik heb gezien bij onze collega-corporaties zijn:

  • Een muzikaal optreden (laten) verzorgen in de binnentuin van ouderencomplexen (ik ben ook te boeken als Zanger Niels via 06 290 449 33). :-)

  • In gemeenschappelijke ruimten, zoals liften en hallen, vinden ontmoetingen plaats en wordt gebruikgemaakt van de eventueel aanwezige faciliteiten. Een tip is om een poster op te hangen, waarop is aangegeven wat bewoners kunnen doen om besmetting met het coronavirus te voorkomen. Dit kan eventueel ook in de lift. Verder worden de schoonmaakwerkzaamheden uitgebreid, met name als het gaat om het ontsmetten van contactpunten in algemene ruimten.

  • Het voorzien van seniorencomplexen met extra flyers over het houden van de gewenste afstand. Ook kunnen er eventueel vloerstickers aangebracht worden.

  • Samen met welzijnsinstellingen en andere maatschappelijke partners kijken wat medewerkers kunnen doen voor kwetsbaren. Het gaat dan bijvoorbeeld om boodschappen doen, eenzamen bellen om een praatje te maken of voedselpakketten van de voedselbank bezorgen. Veiligheid staat daarbij wel voorop.

  • Naast het bellen van kwetsbare huurders wordt bijvoorbeeld een belletje naar alle voorzitters van de bewonerscommissies ook erg gewaardeerd.

Verder hebben we met elkaar gesproken over de jaarlijkse huurverhoging. We begrijpen als sociale verhuurder als geen ander dat het een onzekere tijd is en dat dit geen ideaal moment is voor een huurverhoging. Tegelijkertijd gaat ons werk door, ook na de coronacrisis. Dat betekent dat we keuzes moeten maken waarmee we nu én de komende jaren kunnen blijven werken aan de maatschappelijke opgaven. Daarom kiezen we ervoor om de jaarlijkse huurverhoging wel door te voeren. We benadrukken dat individueel maatwerk (conform het sociaal huurakkoord) mogelijk is, stimuleren huurders om contact op te nemen bij (dreigende) betalingsproblemen en spannen ons maximaal in om ervoor te zorgen dat niemand vanwege de coronacrisis zijn of haar huis uit moet.

In een volgende blog neem ik jullie mee in de aanpassingen in de primaire processen die we hebben doorgevoerd, zodat het verhuren en het onderhoud van onze woningen zoveel mogelijk door kan gaan. 



Postadres: Matchability B.V. | Stadionlaan 85 | 5213 JJ ‘s-Hertogenbosch

Bezoekadres: Business Center De Vliert (toren B)  | Stadionlaan 85 (derde verdieping)  | 5213 JJ 's-Hertogenbosch

Tel. 085 82 26 595 | info@matchability.nl | www.matchability.nl

KvK-nummer 59723831 | Btw-nummer: NL853618975B01 | IBAN: NL55RABO0153250917

  • Matchability | Facebook
  • Matchability | Twitter
  • Matchability | LinkedIN

© 2019 Matchability | Alle rechten voorbehouden. Aan de informatie op deze website kunnen geen rechten worden ontleend.

Download hier de algemene voorwaarden van Matchability en ons privacy statement.

Webdesign by Studio ROB

Favicon Studio ROB 2019.png